DLF i viktig møte med næringsministeren

På innspillsmøtet deltok DLF, Handel og Kontor i Norge, Hovedorganisasjonen Virke, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund.

DLF var tidligere i august i møte med næringsministeren, og ga bl. a innspill om sunn konkurranse, vertikal integrasjon, kjedenes doble rolle – og at rabatten må følge varen.

Direktør Helge Hasselgård og Kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i DLF var tirsdag 20. august i et innspillsmøte hos næringsminister Cecilie Myrseth, der temaet var konkurransesituasjonen i dagligvarehandelen.

På innspillsmøtet deltok Dagligvareleverandørenes forening, Handel og Kontor i Norge, Hovedorganisasjonen Virke, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund.

– Vi får her et eksklusivt fokus fra ministeren, og setter da søkelys på det som er viktigst. Derfor brukte DLF tiden til en grundig redegjørelse for hva som kan gi sunn og rettferdig konkurranse i dagligvaremarkedet, sier Helge.

Sunn og rettferdig konkurranse

Statsråden brukte sin tid til å kommentere de krevende konkurranseforholdene innenfor bransjeområdet. – Konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen er utfordrende. Bransjen domineres av få og store aktører, og det er vanskelig for små og nye aktører å etablere seg, sa statsråden.

Disse kommentarene var interessante, og kan også ses i sammenheng med Konkurransetilsynets pressekonferanse dagen etter innspillsmøtet, der Konkurransetilsynet presenterte sin konklusjon i saken om prissamarbeid mellom de største dagligvarekjedene. Mer om dette kan du lese her.

Helge Hasselgård understreket flere viktige områder for DLFs medlemmer i innspillsmøtet, der han innledningsvis sa følgende:

– DLFs hovedmål er sunn og rettferdig konkurranse i dagligvaremarkedet. Når vi ber om politiske tiltak, er det fordi vi mener det kan legges bedre til rette for effektiv konkurranse som vil komme forbrukerne til gode.

I hele verdikjeden!

Videre kom Helge og DLF inn på viktigheten av effektiv konkurranse gjennom hele verdikjeden, der han viste til at dette punktet er tatt med i Stortingets vurdering, der det konkluderes med at konkurransen ikke er god nok.

DLF-direktøren sa også: – Jeg vil spesielt trekke frem to konkurransebegrensende forhold, som både Stortinget og regjeringen har vært opptatt av:

  1. Den vertikale integrasjonen, der de tre store dagligvarekjedene kontrollerer mange ledd bakover i verdikjeden, og slik kan begrense konkurransen i flere ledd.
  2. Dagligvarekjedenes doble rolle, som både innkjøpere og direkte konkurrenter til de uavhengige leverandørene. Gjennom sin omfattende EMV-satsing er kjedene dermed blant de største aktørene i egne butikkhyller.

Han understreket at det ikke er ett enkelttiltak som enkelt kan fikse situasjonen, og at DLF derfor er glad for Regjeringens 10-punktsplan, som gir et systematisk og forutsigbart arbeid.

Rabatten må følge varen!

Han avsluttet sitt innspill med å understreke at kjedene bruker sin forhandlingsmakt til å oppnå rabatter og gunstige betingelser fra leverandørene. – Dette skal de selvsagt gjøre, og de gjør det godt, sier Helge, men han understreker at gevinsten fra forhandlingene i større grad må følge varen ut til forbrukerne.

– Rabattene må følge varen. Det vil styrke konkurransen, gi rom for flere aktører og komme forbrukeren til gode. Vi mener dette bør ses på i sammenheng med en revidering av Lov om god handelsskikk, sa Helge før han til sist var helt tydelig: – Det vi ber om, er at det legges til rette for sunn konkurranse på like vilkår.