Sikrer merkevarens plass i butikkhyllene

– Kundenes suksess er vår suksess, sier Odd Strand i Sales Support Norway AS. – Vi er dedikerte til butikkfeltet og har et sterkt team som leverer resultater for noen av de største merkevarene.

Sales Support Norway er DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med country manager Odd Strand om deres fagområde, bransjen og utfordringene.

 Odd Strand, Country Manager i Sales Support Norway AS, beskriver selskapet som 100 % dedikert til å representere oppdragsgiverens produkter og merker på en profesjonell måte.

Foto: Odd Strand, country manager i Sales Support

– Med over 30 års erfaring i det nordiske markedet og snart ti år i Norge, er Sales Support den ledende aktøren innen field sales. Strand forklarer at selskapet jobber for å tilføre verdi i hvert butikkbesøk, og at jobben i butikkleddet er en nøkkelfaktor for å sikre merkevarenes posisjon.

– Vi tilfører verdi i hvert eneste butikkbesøk. Målet er å påvirke forbrukerens kjøpsbeslutning, ved å sikre at produktet er riktig eksponert og synlig, sier Strand. Han understreker at Sales Support ønsker å være en bedre løsning enn det oppdragsgiverne kunne fått gjennom å ha egne selgere.

– De fleste kjøpsbeslutninger skjer i butikk. Derfor er det avgjørende å ha dyktige og erfarne selgere ute i felten – for å bygge merkevarens posisjon, legger han til.

Engasjement og detaljfokus skaper resultater

Ifølge Strand er engasjement og en fokusert tilnærming essensielt for å drive salgsutvikling over tid. Han forklarer at Sales Support arbeider innsiktsbasert med å bygge taktiske og strukturelle planer for å møte kundens behov. – Vi setter søkelys på distribusjon, synlighet og salgstiltak som kampanjer og demonstrasjoner, og vi har en klar strategi for hver oppdragsgiver. Kort sagt er målet alltid å gi best mulig avkastning på investeringene, sier han.

Sales Support har over 20 selgere som utfører salgsbesøk hos alle relevante kjeder. Strand forteller at selskapet håndterer sortiment, kampanjer og POS-materiell i butikkene. – Vi jobber også tett med oppdragsgiverne bla. ved at nøkkelpersoner er med på samreiser med selgerne, der vi bygger engasjement og forståelse for arbeidet ute i butikk. Sales Support har et transparent salgsstøttesystem, der utvikling og resultater løpende blir dokumentert i skriftlige analyser og rapporter.

Bred kundebase og vekstplaner

– Sales Support dekker i dag flere kanaler, inkludert dagligvare og KBS, sier Strand. – Dagligvaremarkedet står selvsagt for hovedvolumet, men vi har også bygget en bred rådgivningskapasitet innen både KBS og Storhusholdningsmarkedet, der vi samarbeider tett med oppdragsgivere og bidrar med innsikt i deres strategier.

Han utdyper at selskapet deltar i kjedemøter, diskusjoner og planlegging av større utrullinger, og at de bidrar med innovasjonsinnspill som kan styrke merkevarens posisjon i markedet. – Vi akkumulerer innsikt og bygger nettverk. Dette gir oss en solid plattform for videre vekst og utvikling. Og Sales Support vurderer nå å etablere salgstjenester innen storhusholdning, apotek og DIY/ gjør-det-selv-markedet.

Konkurransebildet og Sales Supports unike posisjon

Strand mener at Sales Support har en unik posisjon i konkurransen, som en spesialisert field sales-aktør med lang erfaring. – Vi har en solid stab av dyktige ansatte som kontinuerlig oppdateres med ny innsikt og beste praksis. Dette gir oss en konkurransefordel, siden vi alltid har fokus på å tilby en tjeneste som å være oppdragsgiverens eget salgsapparat, eller fungere som en forlenget arm, sier han.

– Tillit og åpenhet er også essensielt i samarbeidet med oppdragsgivere. Min erfaring er at 90 % av alle avtaler er basert på relasjoner bygget på tillit og respekt. Man må levere det man lover, og bygge tillit både internt og eksternt. Dette relasjonselementet er noe vi jobber hardt for å videreføre i våre team, sier han. Han beskriver her de ansatte som kjernen og spydspissen i Sales Supports tjenester, og mener deres kunnskap om kundenes behov er avgjørende for å levere på høyt nivå.

– Teknologi må balanseres med menneskelig innsikt

En av de viktigste strategiske diskusjonene i bransjen akkurat nå er ifølge Strand hvordan kunstig intelligens og annen teknologi vil påvirke salgsprosesser. – AI er et viktig verktøy for å øke treffsikkerhet og effektivitet i salgsarbeidet, men vi må samtidig finne en god balanse. Det er viktig å huske at mye innsikt fremdeles ligger i hodet på den enkelte medarbeider, og at denne innsikten er uvurderlig i samspillet mellom oss, oppdragsgiverne og butikkjedene.

Strand mener også at merkevareleverandørene trenger en sterk og kontinuerlig tilstedeværelse i butikk for å kunne møte konkurransen fra kjedenes egne merkevarer (EMV). – Når kjedene satser tungt på EMV, kan det svekke produktutviklingen og redusere innovasjonen i flere kategorier. En sterk field sales-tilstedeværelse er derfor viktigere enn noen gang, mener han.

Politiske rammevilkår og DLFs rolle

På spørsmål om den samfunns- og næringspolitiske debatten, er Strand klar på at han ikke ønsker prisreguleringer. – Det er viktig at markedet fungerer fritt, og at myndighetene sørger for reell konkurranse mellom kjedene. Man bør unngå begrensninger i etableringer som kan hemme konkurransen, sier han.

Strand understreker også hvor viktig DLF er som interesseorganisasjon for leverandørene i bransjen – noe som også kommer DLF-partnere til gode. – DLF er en viktig tilrettelegger for felles aktiviteter og møteplasser – som også gir oss partnere ny innsikt og muligheter for erfaringsutveksling. Dette er spesielt viktig når stadig flere outsourcer field sales til eksterne aktører som oss. Innsikten og samarbeidet som DLF tilbyr, er da avgjørende for at vi alle skal kunne navigere i et stadig mer komplekst marked, avslutter Odd Strand.

 

Aktuelle lenker: