Konkurransetilsynets kartlegging av marginer på produktnivå

Omsetningen av merkevarer har gått ned, samtidig som omsetningen av EMV har økt. Og salgsverdien av EMV økte mer enn salgsvolumet.

Det viser Konkurransetilsynets kartlegging av marginer på produktnivå i dagligvaremarkedet i perioden 2020 – 2023, som ble offentliggjort 15.1.2025.

 – Konkurransetilsynets undersøkelser bekrefter vårt inntrykk av at kjedene gir sine egne varer en prisfordel slik at konkurransen mellom EMV og uavhengige merkevarer ikke foregår på like vilkår, sier adm. direktør Helge Hasselgård i DLF. Rapporten dokumenterer at dagligvarekjedene ofte tar ut høyere marginer på merkevarer enn på sine egne EMV-produkter. – Konsekvensen er at forbrukerprisene på merkevarene kan bli høyere enn de burde ha vært, mener Hasselgård.

Rapporten viser at leverandørene har hatt noe fallende marginer og ikke har skodd seg på den generelle kostnadsveksten i markedet. Den viser også at prisveksten i Norge gjennom perioden har vært moderat sammenlignet med Sverige og gjennomsnittet for EU.

Rapporten som ble lagt frem 15. januar er del 2 av en større lønnsomhetsstudie Konkurransetilsynet har gjennomført på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Delrapport 1, som ble lagt frem 8. mai 2024, er en kartlegging av lønnsomhet på virksomhetsnivå, mens Delrapport 2 er en kartlegging av marginer ved bruk av informasjon på produktnivå. Rapporten er basert på innhentede data fra de tre store dagligvarekjedene samt et utvalg på 16 merkevareleverandører fra 11 selskaper. I delrapport 2 er det brukt tall fra maksimalt 11 og i enkelte forhold kun 7 av disse leverandørene.

Aktuelle lenker:

For spørsmål og kommentarer, kontakt John Ole Skeide på [email protected]

Tidligere saker:

DLF kritisk til Konkurransetilsynets offentliggjøring av marginstudie