Notiser og sitater – uke 3
Uke 3
Notiser
Konkurransetilsynets gransking er ferdig, og viser stor at marginene på kjedenes egne merkevarer er lavere enn for merkevarer. Næringsminister Myrseth understreker at de vil gå gjennom funnene i Konkurransetilsynets marginstudie. – Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan.
MatvareWatch, 15. januar 2025
«De tre store dagligvareaktørene NorgesGruppen, Coop og Reitan fikk i fjor overskudd på langt over 15 milliarder kroner til sammen. Også deres eiere fikk større private formuer i samme periode. Det vekker ikke jubel hos SVs Kari Elisabeth Kaski som vil innføre eierbegrensninger for dagligvare-kjempene.
– Det nytter ikke å gjemme seg bak at marginene ikke økte – tallenes tale er tydelig, prisene til forbrukerne øker og overskuddet til eierne øker. Taperne er folk flest. Virke mener at hun heller må se på leverandørkjemper som Tine, Nortura og Orkla.»
Sandefjords Blad, 13. januar 2025 (Oppsummering fra artikkel i DN samme dag).
«Konkurransetilsynet opprettholder krav om opplysningsplikt for enkelte aktører i en rekke ulike markeder. Opplysningsplikten innebærer at aktørene må gi opplysninger om alle oppkjøp, også oppkjøp som er under terskelverdiene. M
ARKED OG SELSKAPER SOM HAR OPPLYSNINGSPLIKT TIL 31.03.2026 Dagligvare: NorgesGruppen ASA, Coop Norge SA, Rema 1000 og Bunnpris IK Lykke AS.»
HandelsWatch, 9. januar 2025
««Store leveringsutfordringer», «denne varen er utsolgt fra leverandør» eller «utsolgt grunnet råvaremangel». Det er beskjedene flere Coop-kunder har møtt over hele landet de siste dagene.
– Det har vært høytid og røde dager som gjør at råvaretilgangen har vært litt mindre. Det er litt lavere produksjon, og det gjør at vi dessverre har kommet til en situasjon hvor vi er utsolgt for noen kjølevarer, sier kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop Norge.»
NRK, 9. januar 2025
Ukens sitat
«I høst satte Konkurransetilsynet foten ned for dagligvarebransjens bruk av prisjegere. Professor Ragnhild Silkoset ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI har bitt seg merke i særlig én ting etter at det ble prisjeger-forbud.
– Det vi ser etter forbudet, uten solide data, er at kjedene nå har mye mer sjokktilbud i butikkene enn før. Kortvarige tilbud som ikke annonseres på flyers i forkant. Jeg spekulerer om at det skal gi kundene følelsen av at det er rett å gå dit, og at de skal føle at det er en belønning å gå dit.»
TV2, 10. januar 2025