DLF om distribusjon
DLF støtter tiltak som fremmer salg og distribusjon av dagligvarer og storhusholdningsprodukter gjennom flest mulig kanaler fra produsent til forbruker.
Konsentrasjon og integrasjon i salgs- og distribusjonsleddene må ikke føre til ubegrunnede begrensninger av varetilbudet til utsalgsstedene. Likeledes må distribusjonsleddene være lydhøre for forskjeller i etterspørselen fra ulike markedssegmenter og forbrukergrupper.
Distribusjon av rett produkt til lavest mulig pris er ikke lenger nok. I morgendagens verdikjede kreves et nært samarbeid mellom leddene om rollefordeling og distribusjonsløsninger for å maksimere kjedens samlede verdiskapning.
For å kunne realisere de ulike produktkategorienes potensial, må det i samarbeid utvikles effektive forsyningskjeder og distribusjonsformer som tar utgangspunkt i den enkelte kategoris særegne krav og muligheter.
Verdikjeden må utvikles med sikte på effektivitet og jevnbyrdighet, med løsninger som ivaretar forbrukernes, myndighetenes og næringslivets krav til kvalitet, sporbarhet og mattrygghet. Besparelser i en del av verdikjeden må ikke lede til økte totalkostnader eller redusere kundenytten.
Høy servicegrad i hele verdikjeden er en forutsetning for vekst og verdiskapning. Bedret servicegrad forutsetter enkel og effektiv informasjonsutveksling mellom partene. DLF støtter etablering og bruk av verktøy for avviksmåling og verdikjedeoptimering.
DLF om konkurransesituasjonen
DLF mener at
- Det er viktig å opprettholde en effektiv konkurranse til forbrukerens beste.
- Med dagens konsentrasjon i grossist- og detaljistleddet er det særlig viktig at det er balanse mellom ytelse og motytelse.
DLF om transaksjonsvilkår og marginer
- DLF ser det som viktig at leverandørene er ikkediskriminerende i pris og øvrige transaksjonsvilkår og legger til grunn prinsippet om vilkår etter prestasjon
- For å fremme sunn og effektiv konkurranse vil DLF arbeide for at handelen i størst mulig grad tar hensyn til varenes særkostnader
DLF om felles markedsføring
DLF mener at det er viktig å skille klart mellom, på den ene side, rabatter og, på den annen side betaling for felles markedsføring (Joint Marketing) og andre tjenester som leverandører kjøper av detaljistene.
Felles markedsføring er et naturlig element i et profesjonelt samarbeid mellom leverandør og detaljist. Det er imidlertid viktig at betalt JM og tjenester er i tråd med prinsippet om ytelse og motytelse.
DLF om lansering av nye produkter
DLF mener at innovasjon, utvidelse av sortiment og lansering av nye produkter er avgjørende for å kunne møte behov og ønsker hos sluttbruker og således en forutsetning for vekst og utvidelse av totalmarkedet. Det er derfor svært viktig at handelens evalueringsprosess er mest mulig objektiv og ikke gir unødige hindringer ved lansering av nye produkter.
DLF om kategorisamarbeid
DLF mener at kategoriutvikling (Category Management – CM) er en viktig oppgave i dagligvarebransjens verdiskapning.
I mange tilfeller er det nødvendig med nært samarbeid mellom kjeder og utvalgte leverandører (kategorikapteiner) i dette arbeidet. Når en kjede velger å samarbeide med en utvalgt leverandør er det viktig at det etableres klare og objektive kriterier for samarbeidet og at hensynet til andre leverandører ivaretas.
”Kategorikapteinens” (eller annen leverandørs) forslag må ha tydelig status som anbefalinger slik at det står detaljisten fritt å følge eller forkaste anbefalingene. Detaljisten selv skal ha ansvaret for resultatet.
DLF om markedsføring og salg av merkevarer
DLF arbeider for et mangfold av muligheter for å markedsføre produkter til forbruker og for at medlemsbedriftene fritt skal kunne velge mellom flest mulige konkurransemidler, herunder salgskorps, TV-reklame, annonser, sales promotion og samaktiviteter med handelen. Målsettingen er å oppnå størst mulig effektivitet og utnyttelse av de ressurser som satses på markedsføring samt å gi mulighet for individuell profilering av både leverandører og produkter.
Etter DLFs syn er høy produktivitet i markedsføringen like viktig som høy produktivitet i produksjonen.
DLF legger til grunn prinsippet om at markedsføringskostnader i forbindelse med samaktiviteter skal være relatert til volum- eller sortimentsprestasjoner. Hvert ledd i verdikjeden bør bære ansvaret for sine markedsføringskostnader. For å fremme effektivitet og utvikling av distribusjons- og markedsføringssystemet i verdikjeden, er det behov for effektive systemer for oppfølging av salgsresultater.
Økende grad av integrasjon og konsentrasjon av den fysiske distribusjonen til et fåtall leveringspunkter gjør at den enkelte leverandør må ha tilgang til detaljert informasjon fra handelen om salgsvolum innenfor geografiske områder og på kjede/butikknivå for egne produkter til selvkost.
Ulike kunder krever ulike former for aktiviteter og kombinasjoner av markedsføringstiltak. DLF vil arbeide for at en slik differensiering skjer på en måte som oppfattes som rettferdig og prestasjonsrelatert av alle parter.
DLF om effektiv konkurranse og private labels
DLF er for effektiv konkurranse da den bidrar til å fremme blant annet
- Innovasjon
- Nye produkter
- Produktivitet
- Økt samfunnsøkonomisk effektivitet
- Større valgfrihet for forbruker
Handelens egne merker er blitt en stadig større del av konkurransebildet. DLF vil arbeide for at konkurransen blir reell ved at handelens egne merker ikke gis konkurransefortrinn ved skjeve kalkyler, urimelig hyllepreferanse eller villedende reklame. Utilbørlige etterligninger av merkevarene er uakseptabelt.
DLF om arbeid i butikk
DLF anser industriens representanter som en rådgivende og verdiskapende ressurs for både handel og industri. DLF mener det er viktig at industrien bidrar i butikkarbeidet med rådgivning og for å sikre:
- Velfylte og innbydende hyller
- Sortimentskontroll og sortimentsjusteringer
- Effektive lanseringer
- Salg av industriens varer
Private labels er handelens eget ansvar.
DLF henstiller handelen til å forholde seg til DLFs retningslinjer for arbeid i butikk.
DLF om god forretningsskikk
Hovedprinsipper
- Prinsippet om gjensidighet
Med prinsippet om gjensidighet menes at produsenter og detaljister skal bidra til gode forretningsforbindelser, og begge parter skal ha en reell mulighet til å nyte fordeler av samarbeidet. Alle forhandlinger mellom produsenter og detaljister skal bygge på et slikt gjensidig forhold. - Verdimaksimeringsprinsippet
Med prinsippet om verdimaksimering menes at produsenter og detaljister skal samarbeide med henblikk på å øke varens verdi for kunden. De skal samarbeide med henblikk på å øke effektiviteten i hele forsyningskjeden og optimalisere bruken av ressursene.
Praktisk gjennomføring av hovedprinsippene
1. Ytelse og motytelse
Alle ytelser eller tjenester utført av en av forretningspartene skal resultere i en tilsvarende motytelse fra den andre, slik at motytelser representer reelle verdier.
På denne måten nyter alle parter godt av forretningssamarbeidet. Dessuten vil varens verdi for forbrukeren bli økt, fordi kostnader er tatt ut av systemet, i motsetning til systemer der en ytelse ikke resulterer i en motytelse og kostnadene derved kun overføres fra en part til en annen.
2. Ytelse og motytelse som står i forhold til hverandre og bygger på frivillighet
En ytelse eller tjeneste som tilbys av eller det anmodes om fra en av partene, skal stå i forhold til en eventuell gjenytelse. Begge parter skal dessuten kunne avslå forslag som de mener ikke gir dem reelle fordeler, uten at dette får negativ betydning for forretningsforholdet.
Begge parter vil dra nytte av at en slik praksis overholdes. Varens verdi for forbrukeren økes fordi unødvendige kostnader ikke påløper.
3. Differensiering av betingelser
Betingelser bør differensieres slik at de reflekterer partenes evne til å gi hverandre reelle ytelser.
Markedets størrelse er i seg selv ingen garanti for økt nytteverdi. Det er en forutsetning at markedets størrelse kan utnyttes slik at det gir økt effektivitet og stordriftsfordeler i distribusjonsprosessen og fører til reduserte kostnader og maksimal verdi for forbrukeren.
4. Overholdelse av avtalte vilkår
Begge parter må overholde vilkår som er avtalt på forhånd.
Med unntak av grunnleggende kontraktsrettslige bestemmelser og de forpliktelser som her er nedfelt, kan enhver avvikelse fra avtalte vilkår føre til at målsetningen om optimalisering av ressursene eller maksimering av nytteverdien for forbrukeren ikke oppnås, fordi kostnadsberegninger som allerede er utført blir berørt.
5. Gjensidig respekt for forpliktelser ved produktpresentasjonen
Produsenten skal gi nødvendig støtte til profilering av varemerket, og samtidig ta hensyn til detaljistens butikkprofil og profil mot forbrukeren. Detaljisten har ansvar for å presentere varemerket på en slik måte at det maksimerer salget på en kostnadseffektiv måte.
Hvis produsenter og detaljister oppfyller sine respektive forpliktelser om å presentere produktene effektivt på salgsstedet, vil dette øke verdien for brukeren. Alle parter vil dra fordeler av dette dersom produktet presenteres med respekt for hverandres interesser og strategier.
6. Effektivitet i distribusjonskjeden
Detaljister og produsenter bør samarbeide om å oppnå maksimal effektivitet og
optimalisering av ressursbruken ved den fysiske distribusjonen av varer gjennom hele distribusjonskjeden fram til salgsstedet.
Det bør fokuseres på den totale effektiviteten i distribusjonskjeden, slik at kostnadene reduseres, lagerbeholdning og aktiva reduseres, og at produktutvalg og produktenes kvalitet forbedres. Besparelser i en del av systemet skal ikke lede til økte kostnader i en annen del av systemet slik at de totale kostnadene økes, eller som forbrukeren ikke har noen klar nytte av.
DLF om andre ytelser til handelen
DLF minner om at avtaler om hylleplass eller planogram må underlegges samme type av konkurranserettslige vurderinger som rådgivning innen rammen av kategorisamarbeid.
Det vil si at jo sterkere leverandørens markedsposisjon er, dess mer forsiktighet må det utvises. For leverandører med en dominerende markedsposisjon vil det være ulovlig å inngå avtaler som i praksis forhindrer detaljisten å føre konkurrerende leverandørers produkter i tilfredsstillende utstrekning.
DLF mener at det er viktig at norske myndigheter bidrar til størst mulig klarhet i tolkningen av konkurranseloven og hva som skal til for at en aktør kan sies å ha dominerende posisjon. Begge avtaleparter må ha samme ansvar for at avtaler er lovlige.
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.