DLF Kompetanseprogram på BI er utviklet for våre medlemsbedrifter – for at de skal styrke sine ansattes salgs- og kategoriarbeid, og bygge viktige nettverk i bransjen.
Gjennom et spennende studie med fokus på ledelse, forbrukeratferd, merkevareledelse og kunder vil DLFs medlemsbedrifter bli enda dyktigere til å styrke sine merkevarer i handelen, rettet mot forbruker. Studiet er spisset mot kategoriinnsikt, kategoriutvikling og styrking av salgs- og kategoriarbeidet. Kompetanseprogrammet skal bidra til økt lønnsomhet gjennom økt konkurransekraft.
DLF Kompetanseprogram har fått svært gode tilbakemeldinger fra mer enn 230 studenter gjennom 9 kull. Over 50 medlemsbedrifter har gitt sine ansatte denne muligheten.
Vi starter opp det 10. kullet med DLF Kompetanseprogram vårsemesteret 2025. Programmet gjennomføres over tre samlinger ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo. Undervisningen består av forelesninger og samlinger med bransjerelaterte cases.
Hvordan øke bransjens verdiskapning og styrke kategoriarbeidet?
Med økende behov for å styrke merkevarenes posisjon i handelen og skape lønnsom kategorivekst, har DLF i tett samarbeid med BI designet et skreddersydd kompetanseprogram for ansatte i DLFs medlemsbedrifter.
Dette er et grunnleggende kurs som har et bredt fokus. Målet med kurset er å gi deltakerne kompetanse i å forstå forbrukerne, lede innsiktsprosesser, utvikle kategori-, kunde- og merkevarestrategier, samt å forstå mer om hvordan du kan lede deg selv og andre for å påvirke, få innflytelse på beslutninger og oppnå suksess. Programmet gjennomføres som tre 2-dagers samlinger ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo.
Hvem kan delta?
I dagens dagligvarebransje forventes ledere å mestre forbrukerforståelse, merkevareledelse og vekststrategier. Du må kunne lede komplekse forretningsprosesser og få det beste ut av både kollegaer og eksterne samarbeidspartnere.
Dette skreddersydde programmet er designet for ansatte i DLFs medlemsbedrifter som ønsker å ta sitt lederskap og faglige kompetanse til neste nivå. Det passer spesielt godt for deg som jobber innen salg og kategoriledelse, men også for deg med roller innen marked, logistikk, produktledelse eller kommunikasjon.
Du vil få verdifull innsikt i hvordan du forstår forbrukere, leder innsiktsprosesser, utvikler strategi for både kategorier og kunder, samt styrker ditt lederskap for å påvirke og få innflytelse på viktige beslutninger.
Læringsutbytte
Etter endt kurs skal deltagerne kunne stille kritiske spørsmål til, og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen forbruker- og kundeatferd og merkevareledelse som fagområder. Deltakerne skal også ha forståelse for og vise vilje til å ta konsekvensene av at merkevarer spiller en så sentral rolle i mange markeder og videre opparbeide bevisste holdninger til begreper som god forretningsskikk, god markedsførings-
og god handelsskikk. Programmet skal styrke bedriftenes evne til å skape kategorivekst med lønnsom utvikling gjennom sine merkevarer.
Fagansvarlig:
Det er Institutt for markedsføring ved Lars Olsen som er hovedansvarlig for kursets innhold og gjennomføring. I tillegg til anerkjente forelesere ved BI, benyttes gjesteforelesere fra bransjen for aktuelle temaer og caser.
Innholdet i DLF Kompetanseprogram
Trykk på de ulike programmene for å lese mer om innholdet:
Forbrukeradferd
- Beslutningsprosess
- Kjøpsbeslutning i butikk
Kunde
- Kategoriledelse
- B2B og kunderelasjoner
- EMV
- Prisstrategi
Merkevareledelse
- Innovasjon
- Merkevarebygging
- Markedskommunikasjon
Ledelse
- Ledelse uten personalansvar
- Ansvar og resultatskaping
Praktisk informasjon
Kostnader
Pris: kr 46 900,-
I tillegg påløper kostnader til undervisningsmateriell og evt. kostnader ifm. reise og overnatting.
Påmeldingskjema finner du litt lenger ned på siden. Frist 1. november 2024.
Mer praktisk informasjon om programmet sendes ut fra BI til de som melder seg på.
Samlinger
- samling 27.-28.januar 2025
- samling 17.-18.mars 2025
- samling 28.-29.april 2025
Med forbehold om endringer.
Gjennomføring
Programmet gjennomføres som tre 2-dagers samlinger ved Handelshøyskolens BI – Campus Oslo. Undervisningen består av forelesninger og samlinger med fagstoff, diskusjoner, refleksjonsoppgaver og bransjerelaterte cases. Samlingsdagene vil vare fra kl. 09:00 – 17:00.
Påmelding
Frist for påmelding er 20. november.
For spørsmål om kompetanseprogrammet ta kontakt med John Ole Skeide, Markedsdirektør DLF.
DLF Kompetanseprogram / vår 2025
Studiet
DLF Kompetanseprogram er et unikt og spesialtilpasset tilbud til DLFs medlemsbedrifter.
Opptakskravet til disse programmene er generell studiekompetanse. Du kan også søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse.
Det er satt et tak på maksimum 25 deltakere. Dette sørger for at undervisningen foregår med tett dialog mellom forelesere og klasse/studenter, og ivaretar mulighetene til at hver og en kan løfte inn relevante hverdagseksempler inn i forelesningene.
DLF Kompetanseråd
DLF Kompetanseråd ble oppnevnt i forbindelse med DLF Kompetanseprogram. Rådet har i oppdrag å bistå i oppfølging, evaluering og videreutvikling av kompetanseprogrammet. Rådet består av følgende representanter fra DLFs medlemsbedrifter (pr. 1.05.2023):
Jens Gjedrem, Conaxess Trade Norway AS
André Gobel, Fjordland AS
Kari Stake, Essity Norway AS
Sturle Brustad, Fjordland AS
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.