Kaffeprat med Pierre Robert: – For oss er ikke pandemien over
![](https://b710275.smushcdn.com/710275/wp-content/uploads/2022/09/Pierre-Robert-logo.png?lossy=1&strip=1&webp=1)
Salg av tekstil i dagligvare tok en overraskende vending under pandemien – salget av strømpebukser nærmest bråstoppet. Nå har salget tatt seg godt opp igjen, men store forsinkelser preger fortsatt hverdagen til Pierre Robert Group.
![](https://b710275.smushcdn.com/710275/wp-content/uploads/2022/09/Tine-Hammernes-Leopold_02-200x300.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1)
RIKTIG INNOVASJON: – Vi er veldig opptatt av ikke å bidra til et bruk og kast-samfunn innenfor klær, sier administrerende direktør Tine H. Leopold i Pierre Robert Group. Foto: Pierre Robert Group AS
Kaffepratens åpningsspørsmål «Går det bra?» trakk samtalen raskt inn i det som preger hverdagen til Pierre Robert Group.
– Det går veldig bra etter pandemien, nå som salget av strømpebukser har tatt seg opp igjen. Dette er en veldig stor kategori for oss, sier administrerende direktør Tine H. Leopold i Pierre Robert Group.
Årets grønne motemerke
– Vi selger nylonstrømper, og det er noe folk bruker når de er på jobb, går i bryllup, konfirmasjoner eller i det hele tatt er ute sammen med andre mennesker. Alle arenaer var stengt ned, så da trengte man ikke å kjøpe strømpebukser, slår Leopold fast.
Nylig slo dessuten motebladet Costume fast at merket Pierre Robert fortjener utmerkelsen «Årets grønne motemerke».
– Dette er toppen av fashion i Norge. Når vi i all hovedsak selger undertøy og strømpebukser i dagligvare, så er det en ære å bli ansett som mote. Både kvalitet, komfort, design og bærekraft var kriterier vi traff på, sier Leopold.
Stor back log
Den litt mørkere delen av hverdagen til Orkla-eide Pierre Robert, er at Shanghai var stengt ned til 1. juni, noe som i stor grad påvirker tilgangen av varer.
– I tillegg til at det er en utfordring å få varer ut av Shanghai, treffes vi hardt av de økte fraktkostnadene. Vi har en veldig stor back log nå, og vi planlegger med veldig lang tidshorisont. Pandemien er kanskje over i markedet, men i verdikjeden er den definitivt ikke over, slår Leopold fast.
– Hvordan arbeider dere for å gjøre hverdagen til norske forbrukere bedre?
– Det som er kjernen i de vi jobber med, er å tilgjengeliggjøre basisundertøy der man handler dagligvarer. Å handle alt på ett sted skal gjøre hverdagen enklere for folk, sier hun.
Måtte mobilisere
– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?
![](https://b710275.smushcdn.com/710275/wp-content/uploads/2022/09/wool-singlet-wmn_grey-melang_th-224x300.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1)
Foto: Pierre Robert Group
– Det som kanskje var den viktigste raske læringen for vår del var resultatfallet. Vi måtte mobilisere. Det ga oss også en anledning til å lære oss å omstille oss mye raskere. I tekstilbransjen har vi lange ledetider, som betyr at vi må vite ganske nøyaktig hva og hvor mye vi skal selge halvannet år frem i tid. Selv om det har vært måneder med forsinkelser har vi fått til mye, sier Pierre Robert-sjefen.
– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?
– Komfort og passform er klart viktigst. Samtidig er det viktig å adressere at mye av våre typer klær ikke kan kjøpes brukt. Vi er derfor veldig opptatt av ikke å bidra til et bruk og kast-samfunn innenfor klær. Det er en stor sak innenfor mote å kjøpe nytt, kjøpe nytt, kjøpe nytt. Vi jobber derfor med å ha tidløse og varige produkter med god kvalitet. Det kan for eksempel være barneull som kan gå i arv, sier Leopold.
Vil ikke ha grønnvasking
– Mye av baseplaggene vi har skal kunne brukes i kombinasjon med mange klær forbruker har fra før. Det skal være rene materialer med god passform, og bærekraft er en forutsetning, legger hun til.
97 prosent organisk, GODT-sertifisert bomull, 97 prosent av vår ull er Svanemerket, og 67 % syntetiske stoffer er resirkulert og så å si all vår emballasje er mer bærekraftig.
– Vi ønsker oss egentlig en felles, standard merkeordning for tekstiler, som Svanemerket, slik at vår industri ikke så lett kan grønnvaske, sier hun
Bønn til DLF
– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?
– Det er et fellesskap som er bra å ha, som jobber med standardisering og leverandørenes interesser. De opplyser om tidsfrister for å levere innspill til nye lanseringsvinduer. DLF er også gode på å gi informasjon og bidra inn i de regulative sakene som pågår nå, både i media og overfor politikere. Det er bra at vi kan stå i fellesskap med DLF, vi vil jo at det skal være like konkurransevilkår, sier Leopold, før hun kaster inn et ønske til DLF.
– Kanskje DLF kunne spille en rolle overfor myndighetene i forkant av at det kommer et forbud mot tekstil i restavfallet fra 2025? Det finnes ingen samlende returordning for tekstil per i dag, sier hun.
Selv har Pierre Robert, som også står bak merket La Mote, et samarbeid med Fretex som har et mottak for tekstiler.
DLF Samfunnsansvarsprisen 2018
Leopold har vært i Orkla-systemet i årevis både innenfor personlig hygiene, kjeks og helse. Deretter var det en periode som administrerende direktør i Salma, før hun overtok som toppsjef i Pierre Robert i oktober 2018.
– Hva gjør jobben din spesielt spennende?
– Det spennende er å jobbe med mote inn mot dagligvarebransjen. Folk handler der hver dag, så det å bidra til dette er veldig spennende. Jeg er dessuten utrolig stolt av at vi får til så mye på samfunnsansvar og bærekraft. Vi vant blant annet DLFs samfunnsansvarspris i 2018. Og det er veldig inspirerende både at det blir endringer av det vi gjør, og at det blir anerkjent, sier hun.
Fakta om Pierre Robert Group AS:
- Antall ansatte: 180
- Årlig omsetning: 392 millioner kroner i 2020
- Produktkategorier: Undertøy dame, herre, barn, nylonstrømpebukser, sokker, sportsundertøy, ullundertøy barn, dame og herre. Dameplagg i egen nettbutikk.
- Eksempler på merkevarer: Pierre Robert, La mote.
- Hjemmeside