Merkevarene er ryggmargen i norsk næringsliv. De er essensielle for videre økonomisk vekst i bransjen, for både handel og industri. Sterke merkevarer bygges over tid og er basert på tillit fra forbrukerne. Merkevarene står for noe som gjør at forbrukerne velger dem igjen og igjen.
Vi lever i et land med stor velstand. Norske forbrukere forventer derfor både mangfold og kvalitet. DLFs medlemmer legger sin ære i å levere merkevarer av høy kvalitet. For å lykkes med dette, bruker de millioner av kroner og sin ypperste oppfinnsomhet på å utvikle nye produkter. Ved sin innovasjon skaper leverandørene et stadig større mangfold i butikkhyllene. Det er dette som er merkevarer.
I DLF jobber vi for å ivareta merkevarens posisjon gjennom alle våre aktiviteter. Her er noen av dem:
DLF Innovasjonspris
DLF Innovasjonspris ble opprettet for å sette fokus på den omfattende mengde produktutvikling og innovasjon som utføres av merkevareleverandørene. Med denne prisutdelingen hedrer vi god merkevarebygging og ønsker å synliggjøre hvilken verdi de bidrar med til kunder og forbrukere.
Vinneren kåres på vårt årlige DLF Høstmøte. Den skal ha bidratt til kategoriutvikling og gi opplevd verdi for kunden. Gevinster innenfor områder som kvalitet, lønnsomhet, driftsfordeler, kategorivekst, redusert matsvinn og miljøbesparelser tas også med i vurderingen.
DLF og BIs Kompetanseprogram for merkevareleverandører
Konkurransen innenfor dagens dagligvaremarked er stadig mer krevende. Behovet for kompetanse om merkevarens posisjon øker. DLF har i samarbeid med BI utviklet et skreddersydd DLF Kompetanseprogram for våre medlemsbedrifter. Programmet skal styrke bedriftenes evne til å skape kategorivekst med lønnsom utvikling gjennom sine merkevarer.
Samfunnsansvar
Merkevarens vei fra produsent til forbrukerens handlepose omfatter mange. Som bransje og verdikjede, kan vi aldri bli bedre enn det svakeste ledd. For å sikre langsiktig bærekraft, jobber DLF for å heve bransjens bevissthet og kompetanse om samfunnsansvar.
Rammevilkår
Sunn og rettferdig konkurranse mellom aktørene i verdikjeden er en forutsetning for effektivitet og bærekraft. Det gjelder leverandørene imellom, og det gjelder forholdet mellom leverandørene og dagligvarekjedene. DLF arbeider for rammevilkår som fremmer effektiv og rettferdig konkurranse for merkevarer, til beste for forbrukeren.
Nyhetsbrev for medlemmer
Registrer deg her dersom du ønsker å motta vårt nyhetsbrev med aktuelle saker, faglige artikler samt invitasjoner til DLFs ulike møteplasser.
DLF Nyhetsbrev er kun for ansatte i medlemsbedrifter- og du kan når som helst melde deg av.