Et viktig DLF Høstmøte!

Helge Hasselgård, adm. direktør i DLF og Cathrine Fossum, konferansier for dagen.

– Dette var viktige saker! Slik oppsummerte mange av deltakerne på Høstmøtet 2024 programmet og diskusjonene. Mange uttrykte også behovet for å fortsette diskusjonene i egne roller og team.

Tema for årets DLF Høstmøte i Tønsberg var geopolitikk, marked og dagligvarer – og belyste hvordan alt henger sammen for bransjen. Programmet ble delt i to sesjoner, der man først så på det nasjonale bildet, og deretter det internasjonale.

– Målet er alltid å være aktuelle, og programmet i år er ment å gi oppspill til viktige diskusjoner på hjemmebane hos medlemmene, sier adm. direktør Helge Hasselgård i DLF.

Årets konferansier Cathrine Fossum åpnet dagen med å ønske velkommen til en konferansesal som snart skifter navn til Jahn Teigen Arena. – Jahn skrev sanger om livet. Det er også tema for dagen, sa hun.

Programmet for dagen var delt i to – med temaene «Marked og forbruker» og «Marked og verden.

Marked og forbruker

F.v: Anna Ekström, Tor Erik Engebretsen, Jan Ludvig Andreassen, Camilla Vinther, Bjørn Øyrås og Arne Brenna. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte 2024

 Først ut  var leder for NielsenIQ i Norden, Anna Ekström.

– Vi har sett nærmere på hvordan aktørene i bransjen kan navigere i en foranderlig verden, for å skape ny vekst. Globalt ser vi nå at volumene stabiliserer seg. I Europa og Norge går volumene likevel noe ned, og med søkelys på billig. Og trenden endres mer mot planleggingskjøp, sier Anna.

Hun konstaterte at nordmenn faktisk øker antall besøk i dagligvarehandelen. – Dermed er riktig sortiment til riktig pris, tilpasset de som kommer innom, viktigere enn noensinne.

Se hele innlegget til Anna Ekström her (krever innlogging)

Dagligvaretilsynets direktør Tor Erik Engebretsen presenterte deretter Samarbeidsundersøkelsen 2024. Denne viser at mye har blitt bedre, men at det fortsatt er store rom for forbedringer. Han varslet at tilsynet fremover vil ha økt søkelys på JM, skriftlige avtaler og åpenhet på markedsdata.

– Generelt er det positiv utvikling på flere viktige områder, sier Engebretsen og tilsynet – noe som kan tyde på en overordnet positiv utvikling av samarbeidsklimaet i dagligvarebransjen. Hele Samarbeidsundersøkelsen fra 2024 finner du på Dagligvaretilsynets side her.

 Jan Ludvig Andreassen, sjeføkonom Eika, presenterte i sitt innlegg de store linjene for dagligvarebransjen – både historisk, filosofisk og økonomisk. Han viste hvordan det private konsumet ville øke betraktelig det neste året – og hvordan nordmenn nå igjen vil strømme til for å kjøpe seg ny bolig. Nedsidescenariene i dette bildet mente han var stikkordene Trump og Kina.

Han konkluderer i stor grad med at Norge har en sterk posisjon, men at populisme på viktige områder må erstattes med markedsøkonomi og beslutninger basert på reell innsikt.

Camilla Vinther commercial Team Lead i Kauza snakket om «den norske dagligvareshopperen», som hun karakteriserte som høy-frekvente shoppere, som har handlet 5,8 forskjellige kjeder det seneste år, er klart illojale og som stiller stadig større krav til merkevareleverandørene. Hun viste til hvordan forbrukerne deles i tre kjøpergrupper, som høy- , middels- og lavprisorienterte shoppere – der Oda leder an hos høyprisshoppere og Kiwi hos de med lavpris som mål.

Hennes konklusjon er at innsikt i hvem «dine shoppere» er kan gi bedre utnyttelse av potensialet, spesielt blant de som handler lite eller ingenting.

Bjørn Øyrås, Vice President S&M Region North i Essity

I en samtale med Cathrine Fossum understreket Bjørn i Essity, der produktporteføljen består av helse-, hygiene- og bleieprodukter, viktigheten av å bygge innsikt. – Dette er avgjørende både for produktutvikling og for de tilleggsverdiene vi kontinuerlig må skape. Vårt utgangspunkt for å bygge lojalitet er først og fremst å lytte til forbrukerne, slik at vi kan differensiere oss – spesielt når det gjelder tilleggsverdier. Ellers ønsker jo alle å nå barnefamiliene, en posisjon vi allerede mestrer godt gjennom Libero. Dette er et stort og viktig segment med høy kjøpsvilje og stor produktinnsikt – fordi de vil det beste for barna sine.

Bjørn er også klar på at denne modellen er viktigere enn noensinne. – For fem år siden ble det født 60 000 barn i Norge, mens årets kull er på 50 000 barn. Gullet vårt, og kjernen i økosystemet som skal sikre oss innpass, er alle foreldrene som er medlemmer av Libero Klubben. Det meste av våre markedsmidler går gjennom denne klubben og skaper merverdi for foreldrene, konkluderer Bjørn Øyrås.

Til slutt i den delen av  programmet gikk Nils Brenna, analysesjef i Feelgood SFT, gjennom en rapport, der de fleste av de tilstedeværende hadde svart på spørsmål om «hvem er du?». Det ble en underholdende opplevelse, med mange aha-øyeblikk, som at flere enn gjennomsnittet av mennene i salen foretrekker at partneren snakker med «pusestemme». Små og store trender i Norge ble gjennomgått, og konklusjonen var at folk i denne bransjen stort sett er som andre folk.

Marked og verden

Roman Korsak, kjededirektør for Spar Ukraina. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte 2024

Denne delen ble innledet med en gripende dokumentarfilm fra Ukraina, der Roman Korsak, kjededirektør for Spar Ukraina, viste hvordan det er å drive med dagligvarer i en aktiv krigssituasjon. Spar Ukraina er ellers knyttet til Kjøpmannshuset i NorgesGruppen gjennom et deleierskap, og Ole Christian Fjeldheim, adm. direktør Kjøpmannshuset, introduserte Roman.

Roman viste i filmen hvordan Spar Ukraina driver en kombinasjon av butikkutvikling, støtte til utsatte grupper og familier, utvikling kunst- og kulturprosjekter – og også direkte støtte og trening til ukrainsk militært personell og styrker. Han delte også en tankevekkende oversikt over hva ledere bør tenke gjennom i en urolig verden, der krigslignende tilstander er en faktisk mulighet.

Deretter introduserte Sofie Høgestøl, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og kjent kommentator i media, det som skulle blir dagens mest omtalte innslag. Hun ledet samtalen i et panel som også bestod av:

Geir Hågen Karlsen, partner og geopolitisk rådgiver, Geelmuyden Kiese
Paal Frisvold, EU-ekspert
Kristoffer Rønneberg, forfatter og utenriksjournalist i Aftenposten

F.v: Sofie Høgestøl, Paal Frisvold, Kristoffer Rønneberg og Geir Hågen Karlsen. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte 2024

Sofie innledet med å sitere den finske presidenten Alexander Stubb, som sier vi er på vei inn i en ny æra: «An age of disorder». Hun viste til alle konfliktene som nå pågår – og alle de landene der man nå står foran viktige valg av nye politiske ledere. – Europa vil etter hvert måtte ta stilling og velge side i store geopolitiske konflikter, og der kan ikke Norge isolere seg og sitte alene, konstaterte hun.

Geir Hågen Karlsen mente dokumentaren fra Spar Ukraina var viktig for alle. Han mente at krigen i Ukraina ville vare lenge, og at det fremdeles ville komme ubehagelige overraskelser. Videre minnet han de tilstedeværende om at forholdet til Kina kan bli endret i årene som kommer. – Selv om vi må skille mellom politikk og butikk, må vi konstatere at handel med Kina kan bli en utfordring over tid.

Karlsen minnet også om at en ny periode med Trump som president vil kunne starte nye handelskriger vi ikke ser konsekvensen av i dag. Han viste også til at nasjonal sikkerhet vil bli stadig viktigere, der vi også må se nærmere på vårt eget nærområde i Norden.

Paal Frisvold viste til den blå-blå politiske trenden i hele Europa, inkludert Norden. Samtidig mente han EU som helhet ville velge et liberalt spor i årene fremover – og at EU nå måtte ta en sterkere selvstendig rolle – slik Sofie Høgestøl også hadde vært innom.

Han var også opptatt av at Norge må ha et balansert forhold til Kina, samtidig som vi bør ta noen strategiske grep som avklarer ståstedet. Han minnet ellers om at Ukraina er i ferd med å bli medlem i EU – og at EUs landbrukspolitikk da kan bli endret, noe som Norge må være forberedt på.

Kristoffer Rønneberg var opptatt av Kina, og spesielt forholdet til Taiwan. Dersom denne konflikten eskalerer, vil det bety mye for verdenssamfunnet. Kristoffer minnet alle på at dagens Kina har full handelstilgang i vesten – mens det er meget vanskelig for vesten å få tilgang inn i Kina. Samtidig er dagens Kina langt mer lukket og totalitært enn for 10 år siden.

– Vi må forholde oss til det nye Kina slik de er – og ikke slik vi skulle ønske de er, konstaterer han.

Han mente også at Russland ikke kunne fortsatt Ukraina-krigen uten støtten fra Kina. – Dette bildet er viktig å se, for å forstå hvordan verden vil se ut de neste tiårene.

Valget i USA

Sofie Høgestøl avsluttet denne delen – etter sterk oppfordring fra flere – med å si noe om det nært forestående valget i USA.

 

Sofie Høgestøl om USA valget. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte 2024

– I dag er det 19 dager til valget, og alt er mer usikkert enn noensinne. Ser vi tilbake til perioden da Biden fremdeles var kandidat for Demokratene, var det stor sikkerhet for at Trump ville vinne. Etter at Kamala Harris ble kandidat, etter en oppsiktsvekkende prosess, er bildet endret.

– Spørsmålet mange stiller seg er om det er mulig å forstå utfallet på enn bedre måte enn å telle valgmenn fra alle stater. Og svaret er: Det er det! Valgsystemet i USA, der man skal vinne valgmenn per stat, er forutsigbart for alle stater, med unntak av 7 stater. Disse vippestatene er dermed preget av at ingen kandidat eller parti uten videre kan regne med et sikkert flertall ved presidentvalget. Statene – som vi da alle samme skal følgende godt med på er: Arizona, Georgia, Michigan, Nevada, Nord-Carolina, Pennsylvania og Wisconsin er de sju vippestatene.

– Og skal vi snevre det ytterligere inn, basert på hvordan valgene har vært tidligere – og hvilke stater som har preget disse resultatene, er Pennsylvania størst og viktigst.

Se opptak av Sofies innlegg her (krever innlogging)

Forsyningssikkerhet

Etter et lite panelskifte tar Sofie en prat med:

Ole Christian Fjeldheim, adm. direktør Kjøpmannshuset Norge
Jan Erik Eikeland, adm. direktør, Norgesmøllene AS
Kim-André Nordby, CEO, Nestlé Norge

Sofie Høgestøl i samtale med Ole Christian Fjeldheim, Jan Erik Eikeland og Kim-Andre Nordby. Foto: Kilian Munch / DLF Høstmøte 2024

De delte spennende erfaringer og tanker om forsyningssikkerheten, knyttet til det globale bildet – sett fra ulike ståsteder. De tok utgangspunkt i innspillene for det forrige panelet, og kommenterte hvordan det norske bransjen må jobbe med beredskap – samtidig som man må tørre å tenke stort og ha visjoner. Det var også bred enighet om at det vil oppstå mange nye muligheter fremover, men at utnyttelsen av dette vil kreve innsikt og forståelse.

Etter dette panelet avsluttet Sofie Høgestøl den faglige delen av Høstmøtet 2024 gjennom en samtale med
– Harald A. Kalvøy, leder sikkerhet og beredskap i REMA 1000 og styreleder i DMF
– Øystein Bu, Managing Director, Dr. Oetker Norge AS og styreleder i DLF

 

Sofie Høgestøl i samtale med Harald A. Kalvøy, leder for sikkerhet og beredskap i REMA 1000 og styreleder i DMF – og Øystein Bu, Managing Director i Dr. Oetker Norge og styreleder i DLF. Foto: Kilian Munch

De var enige om at bransjen har bevist at de kan stå sammen og løse store utfordringer når det virkelig gjelder. De sa videre: – Vi vet det vil komme nye kriser, der målet om trygg matforsyning igjen vil bli utfordret. Bransjen er klare til å bygge enda bedre beredskap, men det vil kreve at også myndighetene gjør sin del av jobben.

Harald påpeker at det blir stadig viktigere at leverandører og handel bruker felles erfaringer, og jobber sammen når de store avvikene oppstår. – Som bransje både kan og må vi ta et større ansvar for totalforsvaret i Norge. Vi skal fortsatt konkurrere hardt om avtaler og markedsandeler – men knyttet til sikkerhetsaspektet og de store linjene, må vi jobbe sammen. Bransjen og myndighetene.

Øystein oppsummerte slik: – Norge er et lite, ressurssterkt land, men vi har alltid håndtert den store verden rundt oss på en god måte. Det eneste som er sikkert er at det vil oppstå nye problemer og kriser. Da må vi igjen være forberedt, men det kan kreve at vi jobber enda mer organisert og fokusert enn vi har gjort til nå – for å kunne løse også utfordringene, avslutter han.

DLF Utmerkelser 2024

Høstmøtet ble tradisjonen tro avsluttet med sosial samling og middag, der DLF Utmerkelser også ble delt ut.

Her finner du oversikt over vinnerne av DLF Utmerkelser.


Tilgjengelige presentasjoner

Her finner du tilgjengelige presentasjoner som ble vist.

Dato for DLF Høstmøte 2025 er 16. oktober. Sett av i kalenderen allerede nå!