Denne personvernerklæringen inneholder informasjon om hvordan DLS/DLF behandler og sikrer den informasjonen vi har på deg som ansatt i en DLF medlemsbedrift eller som ekstern kontakt.
Vår personvernerklæring
DLF (Dagligleverandørenes forening)/DLS (Dagligleverandørenes servicekontor) behandler personopplysninger om deg når du besøker våre nettsider, melder deg på- og benytter deg av våre tjenester, eller på annen måte kommer i kontakt med oss.
Vi er opptatt av at du skal føle deg trygg på at dine personopplysninger blir behandlet på en forsvarlig måte. Denne personvernerklæringen forteller deg, som ansatt i en DLF medlemsbedrift eller som ekstern kontakt, hvordan vi samler inn dine personopplysninger og hva vi bruker dem til. Personvernerklæringen inneholder også informasjon om hvordan vi sikrer personopplysningene, hvem vi deler dem med og dine rettigheter.
Hva er en personopplysning?
En personopplysning er enhver opplysning som kan knyttes til en enkeltperson, direkte eller indirekte, herunder blant annet navn, postadresse, e-postadresse, IP-adresse og mobilnummer.
Hvem er behandlingsansvarlig?
DLF/DLS (Grensen 9, 0159 Oslo), ved administrerende direktør, er behandlingsansvarlig for de personopplysninger vi behandler i forbindelse med bruk av våre medlemstjenester, nettsider og sosiale medier, eller når du kommer i kontakt med oss på annen måte.
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Vi behandler blant annet opplysninger som navn, tittel, hvor du er ansatt, postadresse arbeidsgiver, e-postadresse hos arbeidsgiver, telefonnummer og i enkelte tilfeller kontonummer.
Det er frivillig å gi oss tilgang til dine personopplysninger. I enkelte tilfeller vil vi trenge slik informasjon for å kunne levere de tjenestene DLF tilbyr sine medlemmer.
Hva bruker vi personopplysningene til?
Vi behandler personopplysninger for å kunne kommunisere med deg om blant annet medlemstilbud og den jobben DLF gjør på vegne av sine medlemmer, herunder ved daglig kontakt, utsendelse av nyhetsbrev, invitasjoner til møteplasser og arrangementer, samt ved øvrig markedsføring av DLFs tilbud. Enkelte personopplysninger vil også kunne benyttes i forbindelse med fakturering og refusjon av påmeldingsavgifter etc.
De opplysninger vi samler inn for ovennevnte formål inkluderer både opplysninger du, som ansatt i en medlemsbedrift (eller din arbeidsgiver) eller som ekstern kontakt, selv oppgir, og den informasjonen vi samler inn når du bruker våre nettsider (medlemssider) og leser våre nyhetsbrev.
Hva er det rettslige grunnlaget (behandlingsgrunnlaget) for behandlingen?
Vi behandler personopplysninger med utgangspunkt i en berettiget interesse. DLF er som medlems- og interesseorganisasjon avhengig av å registrere opplysninger på brukerne av våre tjenester for å sikre best mulig dialog og service.
Hvem deler vi personopplysninger med?
Dine opplysninger vil kun bli utlevert til andre der dette er nødvendig for å levere våre tjenester. Vi vil kunne dele dine personopplysninger med våre databehandlere og tekniske underleverandører. Se oversikt her.
Vi deler også personopplysninger med offentlige myndigheter dersom vi blir pålagt å gjøre det basert på en lovfestet utleveringsplikt.
Ved påmelding til arrangementer kan du bli bedt om å oppgi personopplysninger som enkelte underleverandører og samarbeidspartnere (for det aktuelle arrangementet de er involvert i) kan få tilgang til, herunder navn, tittel, bedrift og eventuelle allergier. Der det skulle være aktuelt må vi be om kontonummer for refusjon ved kansellering av arrangement.
Enkelte ganger kan det være aktuelt at samarbeidspartnere sender ut informasjon i etterkant av f.eks webinar.
Ved forespørsel fra en leder i DLF medlemsbedrift kan vi utlevere oversikt over hvilke ansatte i den bedriften som mottar DLF Nyhetsbrev.
Hvordan overfører vi personopplysninger til andre land?
Vi overfører normalt kun personopplysninger til tredjeland land innenfor EØS som tilbyr tilstrekkelig vern, f.eks. når den tekniske underleverandøren har sine servere der. Dersom det er nødvendig å overføre til tredjeland utenfor EØS, passer vi på at det gis nødvendige garantier for å sikre de registrertes rettigheter, f.eks. ved at vi partene inngår avtale basert på EUs standardavtalevilkår eller mottakeren er sertifisert etter EU-US Privacy Shield.
Hvordan oppbevarer vi dine personopplysninger og når sletter vi dem?
Vi oppbevarer personopplysninger i vårt CRM system. Opplysningene lagres ikke lengre enn det som er nødvendig for å tilby deg våre tjenester eller for å oppfylle formålet med behandlingen på annen måte. Melder du deg av vårt nyhetsbrev blir du slettet fra denne. Dersom du gir beskjed til oss om at du har sluttet i medlemsbedriften, eller ber om at dine opplysninger blir slettet, vil vi slette dine opplysninger fra vårt CRM system.
Hvordan sikrer vi personopplysningene?
Vi har etablert rutiner og tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til personopplysningene dine, og at all behandling av opplysningene for øvrig skjer i tråd med gjeldende rett. Sikkerhetsarbeidet vårt omfatter både fysiske, tekniske og administrative tiltak, herunder beskyttelse av personell, informasjon, IT-infrastruktur, internt og offentlig nett, samt kontorbygninger og tekniske fasiliteter.
Dine rettigheter
Personvernreglene gir deg en rekke rettigheter, herunder rett til innsyn, retting og sletting i personopplysninger vi har lagret på deg. Du har videre rett til å motsette deg behandling av personopplysninger og rett til å motsette deg personprofilering og automatiserte avgjørelser Fra 25. mai 2018 har du også rett til dataportabilitet. Dette innebærer at du blant annet får mulighet til å ta med deg dine personopplysninger i et maskinlesbart format.
Når det gjelder kravet om sletting er det et unntak for de opplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne levere en tjeneste som du fremdeles ønsker å ha tilgang til, eller det er lovpålagt å oppbevare opplysningene i en spesifikk periode.
Dersom du mener at vi ikke følger denne Personvernerklæringen eller gjeldende lovgivning kan du klage til oss, eller eventuelt til Datatilsynet.
Bruk av informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider
Vi bruker informasjonskapsler (Google Analytics) for å føre statistikk om brukeraktiviteten på våre nettsider, med det formål å øke brukervennligheten for våre medlemmer og eksterne besøkende. Informasjonen fra Google Analytics lagres på Googles servere i USA, og er underlagt Googles retningslinjer for personvern.
Vårt publiseringsverktøy er WordPress. En cookie settes for å styre hvordan innhold vises og ivareta forskjellige data om inneværende brukersesjon.
Du kan velge å avstå fra bruk av informasjonskapsler ved å endre innstillingene i din nettleser.
Underleverandører / databehandlere
Du finner en oversikt over våre underleverandører her.
Kontaktinformasjon
Ta gjerne kontakt med oss på [email protected] hvis du har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysninger, eller dersom du ønsker å be om innsyn, retting eller sletting mv.
Endringer i personvernerklæringen
Vi tar forbehold om endringer i personvernerklæringen.
Oppdatert 22. juni 2018
(Siste oppdatering 6. mai 2024 – vedr hvem DLF kan dele informasjon med).