Sanntidsinnsikt i kampanjer og produkter

 – Vi skaper data-drevne innsikt, som er med å optimalisere ROI og «forecasting accuracy» for merkevarekampanjer, sier adm direktør Jesper Drachmann i Effectmanager AS.

Tilbudsdata er DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med Jesper Drachmann om deres fagområde, bransjen og utfordringene.

– Vår spesialitet er å samle flere ulike datakilder i effectmanager. Tilbudsdata er vår egen datakilde, der vi registrerer alle tilbudsaviser i hele Norden. På tilbudsdata.no kan så kundene våre, enkelt og oversiktlig, finne alle egne og konkurrenters kampanjer, de kan følge prisutviklingen – og de kan kombinere dette datagrunnlaget med andre, relevante kilder, sier Jesper Drachmann.

Jesper Drachmann. adm. direktør i Effectmanager As. Foto: Effectmanager

– Kort sagt samler vi alle dine kommersielle datakilder ett sted, med enkel inngang og oversikt.

– Vi skaper dermed innsikter, hentet fra flere viktige datakilder – der fokuset er alle typer tilbudsdata. Vi registrerer alle tilbud fra hver dagligvarekjede, hver dag. Samtidig samler vi innsikt fra forbrukerne, basert på hvordan de søker på kilder og produkter i det samme markedet.

Jesper minner om den raske utviklingen som har skjedd på området, der de fleste i årene før pandemien satte søkelys på «mest mulig data». – I dag er det fremdeles viktig med innsamling, men viktigst er det å vaske dataene, og finne akkurat den kunnskapen som kreves for din kampanje og dine produkter – nærmest i sanntid.

– Det er viktig å huske at data er generisk, som kan skaffes av mange, på ulike måter. Utfordringen er å forstå og hente ut det som kan svare på akkurat dine spørsmål og innsiktsbehov, raskt og relevant.

– Vi ser at våre samarbeidspartnere forbedrer relasjonene og samarbeidet med salgsleddene omkring kampanjer, med bedre utnyttelse av de salgsfremmende budsjettene. De fleste jobber med hardt pressede marginer, og det er da hyggelig at mange av våre partnere opplever 10-15 % bedre inntjening på kampanjeoverskuddet, mer tid til analyser og bedre prognosenøyaktighet.

Hva differensierer dere fra andre i dette markedet?

– Vi registrerer i praksis alt av informasjon knyttet til det enkelt kampanjeprodukt. Vi er i praksis «helt nede på bunnen» på det enkelte produkt, der strekkoden gir deg tilgang til nødvendig og skreddersydd innsikt.

Jesper understreker at effectmanager er til stede i hele Norden – i Norge, Sverige, Danmark og Finland. – Dermed kan vi jobbe nordisk eller også i det enkelte land. Dermed er våre produkter tilpasset både store merkevareaktører med en internasjonal inngang – og nasjonale aktører.

– Vi samler og analyserer bl a informasjon fra 220 tilbudsaviser hver uke, der vi går i dybden på over 11000 tilbud. Vi samler over tid også dyp forståelse for hvordan markedene og kampanjene fungerer, noe som stadig forbedrer og forsterker innsiktsgrunnlaget.

Om AIs betydning fremover

– Grunnlaget for våre tjenester er alle typer handelskampanjer som kjøres for å øke kundetrafikken inn mot salgspunktene – og alle typer tiltak som oppmuntrer til merkjøp. Jobben vår er også å støtte merkevareeierne med å kostnadsoptimalisere kampanjene, som ellers ofte kan bli svært dyre.

Jesper sier at de fleste allerede har tilgang til mange kommersielle datakilder. – Vi kompletterer dette bildet med nye data, samtidig som vi samler og fokuserer den viktigste informasjonen, og skreddersy denne til spesifikke kampanjer, produkter, kanaler og kunder.

– På den bakgrunn ser vi selvsagt enorme muligheter knyttet til AI, og hvordan vi kan forsterke innsikten ytterligere. Utviklingsarbeidet på dette området er løpende, med nye muligheter nærmest kontinuerlig.

– Det er uansett vår jobb å sørge for at våre samarbeidspartnere får tilgang til de mulighetene AI skaper, understreker han.

– Jeg tror vi kan konstatere at vi ikke vil overleve uten kraftfull innsikt og interaksjon knyttet til AI-mulighetene. Fordelene er åpenbare, og vi gleder oss til å rulle ut stadig nye muligheter også her, sier Jesper.

Hvilken betydning ser dere av å være partner med DLF?

– Dagligvareleverandører er en stor og mangfoldig gruppe, som samtidig har mange felles interesser, som i Norge ivaretas og kanaliseres gjennom DLF. Gjennom kontakten med DLF forstår vi markedet og kundene bedre, vi får dypere innsikt i og er tettere på våre norske kunder.

– At DLF skaper mange og gode møteplasser er selvsagt også av stor betydning, understreker adm. direktør Jesper Drachmann i Effectmanager AS.

Les mer om Tilbudsdata her

Oversikt over DLF Partnere finner du her