SMB-markedets problemløser
– SMB-markedet trenger løsninger, ikke lange prosesser. Vi har spesialisert oss på nettopp det, sier Tony A. Vangen, advokat og partner i Elden Advokatfirma.
Elden Advokatfirma er DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med advokat og partner, Tony A. Vangen om deres fagområde, bransjen og utfordringene.
Elden Advokatfirma er Norges største strafferettsfirma, men har de siste tiårene utvidet virksomheten til også å omfatte forretningsjuridiske problemstillinger. – Vi har bygget opp en avdeling som jobber utelukkende med næringslivets behov, forteller Tony A. Vangen, advokat og partner i Elden.
– Denne avdelingen består av rundt 15-20 advokater med spisskompetanse på forretningsjus, mange med erfaring fra næringslivet. Fokus er spesielt rettet mot SMB-markedet, som utgjør hovedtyngden av norsk næringsliv, sier Tony, som forteller at jobben er å tilby målrettede juridiske løsninger som reduserer kompleksitet og gir åpenbar verdi for klientene.
Effektiv problemløsning for SMB
En av Eldens kjerneverdier er pragmatisk tilnærming til juridiske problemstillinger. – Vi starter alltid med kjernen av problemet. Vi bruker ikke tid på store workshops eller uendelige møter, men setter søkelys på å finne gode og kostnadseffektive løsninger, sier Tony.
– Vi opplev er at denne tilnærmingen har gjort Elden til en foretrukket samarbeidspartner for mange SMB-bedrifter. Typiske saker inkluderer arbeidsrett, kontraktsrett og forvaltningsrett, samt tvisteløsning i og utenfor domstolene, sier han, og legger til: – Vi møter ofte klienter som står midt i en konflikt – med ansatte, aksjonærer eller offentlige myndigheter. Vår jobb er å gi dem en klar vei videre, og avklare situasjonen.
Spisskompetanse og fremtidsrettet fokus
På bedriftsområdet har Elden også utviklet spisskompetanse innen områder som eiendom, compliance og internasjonal handel. – Vi jobb ofte med saker innenfor eksport, import og tollreguleringer, samt skatte- og momsrelaterte tvister. Dette er områder der vi virkelig kan levere verdi for våre klienter, mener Tony.
Advokatselskapet er selvsagt også opptatt av saker knyttet til bærekraft og etikk, og bistår ofte med etterlevelse av åpenhetsloven og andre krav knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold. Tony forteller at jobben stadig oftere er å hjelpe klientene med å navigere stadig strengere reguleringer, og da uten at klienten mister søkelyset på å levere det som er kjernevirksomheten.
Tony trekker også frem hvordan teknologi og kunstig intelligens (AI) påvirker advokatbransjen. – AI hjelper oss stadig mer med å finne relevante rettskilder, men den menneskelige faktoren er fortsatt avgjørende. Juridiske vurderinger krever ofte skjønn og øye for kontekst og detaljer, og det kan ingen maskin erstatte, påpeker han.
Bygger tillit gjennom samarbeid
– Et advokatselskap er alltid avhengig av tillitsbaserte relasjoner til sine klienter og til andre aktører. Målet vårt er å tilrettelegge nettopp for dette, og være en langsiktig partner for SMB-bedrifter. Mange av klientene våre har ikke egne juridiske avdelinger, men trenger et miljø de kan stole på – og som «rykker ut» når problemer oppstår, sier Tony.
– Oppsummert vil jeg si at vi i Elden kjennetegnes ved at samarbeidet med klientene bygger på en «rett på sak»-tilnærming, der målet er å levere løsninger som fungerer i praksis. Klientene våre vet at vi behersker lovverket, men de vet også at vi forstår deres hverdag og utfordringer. Da kan vi ikke jobbe i lange prosesser, men fokusere på problemløsningen. Det er dette som skiller oss fra mange av våre konkurrenter, avslutter Tony A. Vangen i Elden.
Se tidligere sak fra Elden:
DLF Partner Elden Advokatfirma: Endringer i arbeidsmiljøloven – arbeidstakerbegrepet