DLF Partner Dinamo Design: Pakningsdesign som styrker synlighet og egenart
Partnerlenker
Ta plass i kategori og hylle, gjennom blokkeffekt med farge
Blokkeffekt i dagligvarehandelen handler om å ta mer plass i hyllene, med en serie produkter som visuelt henger sammen, og som totalt skaper en markant visuell enhet.
Et velkjent grep for å styrke en serie er å ta eierskap til en hovedfarge. Denne fargen dominerer alle produktene i serien, gjerne sammen med logoform. Fordelene med dette grepet, er at de ulike produktene hjelper og forsterker hverandre til større oppmerksomhet og synlighet i hyllene, gjennom et etterhvert gjenkjennelig kallesignal i synsfeltet. I dagligvaren er det eksempelvis flere som ønsker å dominere med en gulfarge med sin logo i en god kontrastfarge.
Men, en av utfordringene med en slik løsning er svakere differensiering innad i en serie. Produktene blir ofte veldig like, og smaksvariasjoner og egenskaper kan bli vanskelig å skille. Dette kan skape unødvendig forvirring hos forbrukerne, og er spesielt synlig når serien har mange ulike varianter. En annen utfordring er hvordan andre kan legge seg tett opp til fargen(e), for å sole seg litt i glansen av fargedominansen i kategorien. Dette kan være med på å styrke kategorien, men posisjonen og eierskapet merket har i kategorien svekkes.
Vi ser også eksempler på at en smaksfarge ender opp med å bli en dominant hovedfarge til en produktserie. Det kan by på utfordringer når serien vokser, og utvides med flere smaker og kombinasjoner.
Vi har god erfaring med å benytte farge som blokkeffekt, med redesign av YT® fra TINE, der alt ble samlet i en stor dypblå serie. Dette prosjektet hadde også sine utfordringer, spesielt med hvordan smak skulle løses, sammen med varianter med eller uten tilsatt sukker. Her måtte vi finne en balanse mellom å bevare styrken i seriepreget, og samtidig differensiere produktene godt.
Visuelle eiendeler som hovedrolle
Selv om fargebruk er en effektiv måte å oppnå blokkeffekt på, finnes det andre strategier. Disse gir bl.a. større muligheter for design som fremhever smak, innhold og andre egenskaper.
Ved å bruke visuelle eiendeler som logo, former, rekkefølge og kombinasjoner, oppsett og typografi, kan produsenter skape en sterk merkeidentitet uten å være avhengig av én dominerende farge. En slik løsningen setter smaken og avsenderidentiteten som det aller viktigste, og fokuserer mer på å skille (alle de ulike) produktene fra hverandre. Ulempen med denne løsningen er at du ikke eier en farge som et dominerende belte, men en fordel er at du opptrer med samme system uansett kategori og hvor i butikken du er plassert.
Design i system med et kjent grep ser vi fra Heinz, der logo og form sammen danner en etikett, som er så dominerende at du kan jobbe med et nesten uendelig antall farger og smaker – også på tvers av kategorier de “eier” og kategorier de introduserer seg i.
Vi har flere vellykkede prosjekter med designsystemer, hvor smak og differensiering er i forsetet, samtidig som serien skal ta plass og styrke merkevaren i hylla. I arbeidet vårt med Freia Premium fikk vi jobbe med å ta tilbake Storken i en mer fremtredende rolle, sammen med logo og skrift. I samspill med en tydelig ramme skapte dette et sterkt system, som gjorde det mulig å la hele bakgrunnen på forsiden være differensierende for smak.
Seriepreg med særpreg
For produsenter innen dagligvarehandelen er det avgjørende å tenke strategisk rundt pakningsdesign, for å finne den rette balansen mellom seriepreg og særpreg, helhet og variasjon. Er du nysgjerrig på å høre mer om hvordan vi har skapt kommersiell suksess for andre, eller vil du prate mer om blokkeffekt og differensiering?
Kontakt oss så utdyper vi mer enn gjerne!