Bærekraftmotoren som forenkler og forsterker
Siri Engesæth i Factlines AS er klar: – Vi hjelper med å forenkle innsamling, sammenkobling og dokumentasjon av ESG-data, slik at virksomheter kan forbedre sine bærekraftspraksiser og samtidig dekke lovmessige krav.
– Vi vet at mange virksomheter bruker mye tid og krefter på nødvendig bærekraftinnsikt. Våre systemer hjelper alle typer virksomheter med å oppdage og dokumentere egen påvirkning på bærekraftområdet. Vi setter dem dermed bedre i stand til å gjøre reelle og lovtilpassede forbedringer i forretningspraksis, forteller Siri Engesæth, Chief Sustainability Officer i Factlines AS.
Norskeide Factlines har utviklet programvare og innhold i disse systemene i over 10 år, og har akkumulert dyp innsikt i hva som kreves av virksomhetene – og laget systemer tilpasset dette.
En unik motor for bærekraftinnsikt
– Vår unike motor inneholder egenutviklede, skybaserte programmer som løpende samler og skreddersyr bærekraftinnsikt for alle typer virksomheter. Plattformen vi leverer muliggjør åpenhet, samarbeid og innsikt ved å samle dataene. Vi tror at kraften i å dele skaper stor verdi for bedriftene som etterlever ESG-kravene, og driver endring for alle. Vår jobb er å forenkle hele arbeidsprosessen, slik at virksomheten både oppfyller lovens krav og kan bidra til reelle og bærekraftige endringer.
Siri minner om at bærekraftarbeidet innebærer mange hensyn. Factlines’ viktigste bidrag er å levere det virksomheten uansett må gjøre, og samtidig gi dem et konkurransefortrinn eller store tidsbesparelser.
– Vi leverer i praksis gode og oppdaterte innsiktsfakta fra hele leveransekjeden for virksomheten, med et apparat som dekker hele verden. Vi leverer kontinuerlig oppdatert innsikt, bygget opp gjennom et sofistikert nettverkssystem, hvor vi følger opp over 16 000 store leverandører over hele verden. Vi vet hva og hvor de produserer – og vi har kunnskap om rammebetingelsene for produksjonen.
Hun kan fortelle flere historier, der kunder oppdager at helt sentrale og store leverandører produserer i samme geografiske område – eller i områder de ikke vil kjøpe fra. – På dagligvareområdet er nettopp dette svært viktig, og fra januar 2025 strammes rammene ytterligere til, gjennom forbud mot å selge produkter som bidrar til avskoging. Eller har bidratt.
– For eksempel vil det ikke lenger være tillatt å selge kjøttprodukter der det må kuttes trær for å opprettholde driften. Det samme gjelder produkter som kaffe, te og kakao, der man ikke kan kjøpe fra områder der det har vært avskoging de siste 4 årene. Og da skjønner man at dette gjelder også masse andre produkter, blant annet papir og gummi. Spørsmålet er hvordan virksomheten holder kontroll på dette.
EU er en sterk driver
Factlines’ løsning er en plattform som kan sammenlignes med et internt Facebook, der informasjon deles fortrolig til felles fordel.
– I vår løsning vil alle relevante leverandører bidra med egen informasjon, som blir kontrollert. De som ikke er villige eller ikke svarer blir fulgt opp. I systemet henter vi deretter ut den informasjonen som hver enkelt kunde trenger – og de eier har sin egen leverandøroppfølging.
– Vi gjør løpende både interne og eksterne tester av systemet. Vi er trygge på at den informasjonen vi leverer fungerer godt på alle kriterier – både når det gjelder innsikt og lovmessige krav. Det vi leverer blir også dokumentert, noe som alltid er det viktigste kravet i lovverket.
– Vårt system avdekker også andre utfordringer kundene skulle ha i oppfølgingen av egne prosesser mot eksempelvis Åpenhetsloven og relevante EU-direktiv.
Siri ser mange fordeler med EU-reguleringene fremover. – De er konsekvente og tydelige, og vår jobb er å levere relevante tjenester også her. Alt dette er viktig både kontraktuelt og på en rekke andre områder. Det er spesielt viktig å følge opp EUs taksonomi-rammer, der vi også har egne løsninger. Målet med EUs taksonomi for bærekraftige økonomiske aktiviteter er å bidra til økt privat investering for det grønne skiftet i Europa.
Raske oppdateringer, som går mot sanntid
– Kartleggingen i Factlines’ systemer skjer i alle relevante verdikjeder. – Aktørene som er med akkumulerer kunnskap fra hverandre, og slipper da å gjøre samme jobb igjen. Vi har etablert et vanntett system, der vi opererer med grundig sjekkede og godkjente forbindelser. Vårt system gir dermed enkel aksess til oppdatert informasjon – og med mange deltakere ser vi at oppdateringene etter går mot nærmest sanntidsinnsikt.
Siri understreker at samarbeidet med APEX/GSN gjør at skanning av pakksedler også er en del av systemet. – Dette gir virksomheten informasjon om leverandører som har bidratt til pallens innhold er godkjente eller ikke. Og man kan her direkte sammenligne med den informasjonen man mottatt fra leverandøren.
– For mange er dette en helt nødvendig del av bærekraftarbeidet, som for de fleste innebærer mye manuelt arbeid, hvor hver leverandør må sjekkes individuelt, med mange potensielle feilkilder. Våre systemer forenkler arbeidet dramatisk, samtidig som den øker tryggheten og innsikten. Kundene kan kontrollere og dokumentere for alle varelinjer, raskt og samlet. Og systemet passer for alle typer virksomheter, uansett størrelse.
– Ett område der vi har hatt spesielt fokus er hele landbrukssiden. Her kan vi levere innsikt som hjelper med å balansere ulike bærekrafthensyn. På dette området er det totalbildet som gjelder – og der noen må leve med noe høye utslipp, kan det hende de er langt bedre på transport og har solide etiske rammer. Denne innsikten er vanskelig å etablere manuelt, mens vi kan levere slike totalbilder.
Største konkurrent: «Dette gjør vi senere»
– Vi får ofte spørsmål om hva som differensierer oss fra andre, forteller Siri. – Det korte svaret er at vi har bygget opp et eget system over tid, som løpende tar inn både kravsiden fra myndigheter og behovssiden hos kundene. Den største konkurrenten er derfor ikke spesifikke løsninger, men de som sier «dette tar vi senere».
– I den grad andre leverer noe på området, er det merkeordninger som gir et godkjentstempel. Vår løsning synliggjør behovet for kontinuerlige forbedringer iht nasjonale og internasjonale krav – som er et bevegelig mål.
– Vi konstaterer at mange av DLFs medlemmer allerede bruker løsningen vår – i tillegg til en rekke av deres kunder. Vi snakker mye med aktører i dagligvarebransjen om hva som skjer fremover på kravsiden, og det er da spennende å kunne vise frem løsninger som både forenkler og forsterker bærekraftarbeidet, sier Siri.