Fra en lastebil til nordisk logistikkimperium

Frode Laursen logistikkløsninger for dagligvarebransjen (FMCG), byggematerialer, resirkulering og farlig gods. Foto: Martin Gravgaard

Frode Laursen A/S er DLF Partner og dermed i en eksklusiv gruppe som tilbyr produkter eller tjenester som er relevante for DLFs medlemmer. Vi har snakket med selskapet om deres fagområde, bransjen og utfordringene.

Da Frode Laursen startet virksomheten sin i 1948 med en enkelt lastebil i Vitten, var det neppe noen som kunne forutse at selskapet 75 år senere skulle være en ledende aktør innen transport og logistikk i hele Norden.

I dag leverer Frode Laursen A/S logistikkløsninger for dagligvarebransjen (FMCG), byggematerialer, resirkulering og farlig gods.

Peter Mouritsen.  Foto: Frode Laursen AS

–  Vi har bygget kompetanse over tid, og det er mange ansatte som har vært hos oss lenge. Dette sikrer kvalitet, stabilitet og kontinuitet for kundene våre, forteller Peter Mouritsen, Business Development Director i Frode Laursen.

Selskapet har sitt hovedkontor i Danmark, men opererer også i Sverige, Finland og Norge. Selskapet er i dag en av de største tilbyderne av tredjepartslogistikk (3PL) innen FMCG i Norden.

Nærhet til kunder og ansatte

 Peter trekker frem at Frode Laursen alltid har vært familieeid, noe som har preget selskapets verdier og drift.

– Familieeierskapet gir oss muligheten til å ta raske beslutninger og skape sterke relasjoner med både kunder og ansatte. Vi har en flat organisasjonsstruktur, og ledelsen er tett på hverdagen i selskapet. Det betyr at vi lytter til våre medarbeidere og verdsetter deres innsikt og erfaring, sier han.

Han understreker at ansatte blir oppfordret til å ta ansvar og samarbeide på tvers av avdelinger.

– Vi ser på hva du kan og hva du gjør, ikke bare hvilken utdanning du har. Det gir en sterk faglig stolthet blant de ansatte.

Effektive og fleksible logistikkløsninger

Med over 50 års erfaring innen dagligvarelogistikk, samarbeider Frode Laursen med noen av de største merkevareleverandørene i Europa og Norden.

Foto: Frode Laursen AS

– Vi kjenner prosessene og kravene, ikke bare hos kundene, men også hos deres kunder. Dette gir oss en unik posisjon til å optimalisere logistikkflyten, forklarer Peter.

Selskapet legger stor vekt på pålitelighet, lageroptimalisering og fleksibilitet. – Vi transporterer varer fra fabrikk til lager og videre til butikk, og våre kontorer er bemannet døgnet rundt for å sikre best mulig service til kundene.

For norske kunder innebærer dette betydelige fordeler.

– Det norske markedet har høye kostnader, der det er viktig med nordisk innsikt og samarbeid. Mange av kundene våre har virksomhet i flere nordiske land, og vi kan tilby et felles IT-system og synergier på tvers av landene.

Bærekraft og digitalisering

 Bærekraft er et sentralt strategisk satsingsområde for Frode Laursen. Peter forklarer hvordan selskapet jobber for å minimere sitt klimaavtrykk.

– Vi har mye data om kundene og deres logistikk, noe som gir oss muligheten til å tilby detaljerte CO2-beregninger. Dersom man for eksempel sender tre paller fra A til B, kan vi gi en fullstendig analyse av de bærekraftmessige konsekvensene, sier han.

I tillegg jobber Frode Laursen med tilpasning til EUs nye bærekraftrapporteringskrav som trer i kraft fra 2025.

– Det blir over 1000 rapporteringspunkter, og vi gir spesifikke innspill til kundene på hvert punkt. Dette hjelper dem med å overholde de nye kravene.

Teknologi og kunstig intelligens i logistikken

– Digitalisering spiller på denne måten en stadig større rolle i logistikken, og Frode Laursen ser også store muligheter innen AI og dataanalyse. Vi har dyp innsikt i kundedata og logistikksystemer, og vi jobber kontinuerlig med å finne måter å skape mer verdi på. AI kan hjelpe oss med å optimalisere transportflyten og unngå suboptimaliseringer, sier Peter.

Frode Laursen er ellers en aktiv deltaker i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF), som fungerer som en viktig plattform for dialog og innsikt. – DLF gir oss muligheten til å forstå kundenes hverdag og utfordringer på en bedre måte. Det er en viktig arena for faglig utveksling og samarbeid, sier Peter.

En sterk partner

– Med en solid posisjon i det nordiske markedet og en stadig økende satsing på teknologi og bærekraft, ser Frode Laursen optimistisk på fremtiden. Vi har en unik kombinasjon av erfaring, fleksibilitet og nytenkning. Det gjør oss til en sterk partner for kundene våre, avslutter Peter Mouritsen.

Aktuelle lenker: