Kaffeprat med Pågen: Lang holdbarhet på brød gir mindre matsvinn

Daglig leder Gunnar Skyttern for Pågen i Norge, er tydelig på at rene råvarer og trygg produksjonsprosess gir lang holdbarhet på bakervarene fra Pågen. – Alt vi baker kommer uten noen form for konserveringsmidler, sier han.

Pågen i Norge har kunnet nyte godt av mindre svenskehandel og at det har gått bra i norsk dagligvarehandel mens pandemien har herjet. Det er flere ting selskapet har lært av i denne perioden, som de også fortsetter med i fremtiden. Samtidig er det sentralt for selskapet å lage sunne ting der bærekraft står i sentrum.

Gunnar Skyttern, daglig leder i Pågen AS. Foto: Pågen AS

– Holdbarhet er en prioritet og en forutsetning for å bake brød. Vi baker for fremtidens generasjoner, og det vi baker vil vi ønske å gi til våre barn. Vi har som mål å minske vår klimapåvirkning, så derfor bruker vi bare nærdyrkede råvarer, og bruker mel fra egen kvern, sier daglig leder Gunnar Skyttern i Pågen i Norge.

Bærekraftig holdbarhet

Og han er tydelig på at alt mel de bruker kommer fra bærekraftig jordbruk.

– Det vi gjør må være bærekraftig, som i seg selv er en forutsetning for å drive med produksjon av bakervarer. Det som er unikt for Pågen er holdbarheten på våre produkter. Når brødene holder seg i mange dager, er noe som bidrar til å minske matsvinnet vesentlig, understreker han.

– Mange lurer jo på nettopp det med holdbarheten på brød fra Pågen?

– Ja, vi hører den fra tid til annen. Alt vi baker kommer uten noen form for konserveringsmidler. Det er bare rene og naturlige råvarer. Et viktig poeng er selve produksjonsprosessene våre som er veldig hygieniske og helt rene. Det er veldig få punkter der bakverket blir berørt av menneskehender. Dette gjør at brødene vi lager holder seg ferske og saftige i åtte til 10 dager, sier Skyttern.

Beholder digitale møter

Han trekker frem at Pågen har to produksjonsanlegg i Sverige som håndterer alle markeder. Sverige er det klart største markedet for Pågen, men de har også stort salg i Norge, Finland, Danmark og Tyskland. En utfordring med salg til Norge er tollbarrierer, som gjør at selskapet betaler en god del millioner kroner hvert år til den norske stat. Dette påvirker selvsagt prisene i Norge.

– Hvilke føringer gir erfaringene fra koronatiden for bedriften i fremtiden?

– Først og fremst kom vi oss veldig godt gjennom pandemien på grunn av god kapasitet, så vi har hatt veldig høy servicegrad hele veien. De digitale løsningene som finnes gjør at det er mye lettere å kommunisere uten å møtes, der vi bruker Teams og andre kanaler. Dette fungerer for oss, og det kommer til å forbli slik i fremtiden, med mye mindre reising. Vi så også at netthandelen eksploderte gjennom perioden. Vi tror også dette vil fortsette, sier han.

 

Ekstremt viktig med hygiene

Gjennom pandemien har de også lagt opp et svært strengt regime i fabrikkene når det gjelder hygiene. Som for alle som driver med matproduksjon er hygiene ekstremt viktig, og det var bra før, men de er enda bedre nå.

Foto: Pågen AS

– Resultatet er at vi så langt ikke har hatt noe smitte inne på våre fabrikker.

– Og dere vil fortsett på den måten, fordi det fungerte så bra?

– Ja, det vil vi. Og jeg tror dette er den nye hverdagen for flere, slår han fast.

Leter blant trendene

– Hva er viktig for dere når dere jobber frem nye innovasjoner?

– Som største aktør i denne bransjen, er det vesentlig å utvikle sunne og gode produkter. Vi må følge trendene og lete opp mulige posisjoner i disse. Vi har den fordelen at vi er internasjonale, så vi kan teste i enkeltmarkeder, som for eksempel Tyskland. Deretter kan vi ta vellykkede produkter til Norge eller noen av de andre landene.

– Hva mener du er nytteverdien av at bedriften er medlem i DLF?

– For oss i Norge, hvor vi er en liten aktør, er det fint å være medlem, fordi DLF er talsmann i ulike dialoger mot politikere, media og i noen grad kunder. De er et samlingspunkt for bransjen, og de går foran og etablerer bransjestandarder, som for eksempel STAND. Slike standarder er helt avgjørende for at denne bransjen skal fungere. Vi tenker at DLF må jobbe videre for en sunn konkurranse på like vilkår, og det er fint å delta i nettverksgruppene, sier Skyttern.

Gifflar i 25 land

Han har jobbet i Pågen i ni år, og har tidligere jobbet for Swedish Match, NorgesGruppen og Orkla (Stabburet).

– Jeg er ikke baker, men synes det er gøy å jobbe med sterke merkevarer. Det er dessuten et spennende og internasjonalt miljø. Selv om vi har noen få land hvor vi er store har vi for eksempel Pågens kanelgifflar, som går «world wide». Dette er vår spydspiss, som blant annet selges i 25 land over hele verden og gjennom IKEAs avdelinger for svensk spesialmat, sier han.

Produksjon av brød, skorper og kaker er en dynamisk bransje i stadig endring. Og Skyttern sier at selv om han er alene i Pågen i Norge, så har han god kontakt og støtte i den internasjonale gruppen.

– Det er bare meg som tjener det det norske markedet. Vi samarbeider også med det norske selskapet Baxt, som fungerer som vår salgsorganisasjon ute i butikkene. Jeg snakker direkte med de store kundene sentralt, sier han.

 

Ambisiøse for 2022

DLF snakket med Skyttern tidlig i desember, og da var det sluttspurt i forhandlinger og budsjettering for 2022 som sto på dagsorden. Og til tross for at dagligvarehandelen ikke på langt nær har samme veksttakt nå som da pandemien raste på sitt verste, er han optimist for utviklingen i 2022.

– Det er veldig mange som lurer på hvordan 2022 blir. Hvilken effekt vil pandemien ha, er det mange som spør seg. Vi har hatt en vekst vi ikke har sett tidligere, men vi tror en del endringer har komme for å bli. Vi har også bra fremdrift i Norge, og velger å være ambisiøse også for 2022. Vi har ikke lenger den veksten som var, det er det ingen tvil om, men vi tror ikke våre produkter er spesielt utsatt for grensehandel. Den største effekten under korona kom først og fremst av at folk tok alle måltider hjemme, sier Skyttern.

– Noe vil det påvirke oss også, om grensene åpner, men det er nok andre kategorier som vil rammes mer, avslutter han.


Fakta om Pågen AS:

  • Antall ansatte: Det er 1 ansatt i Norge, og 1450 i Sverige og de andre landene.
  • Årlig omsetning: 115 millioner kroner i Norge i 2020, og rundt 3 milliarder kroner internasjonalt.
  • Produktkategorier: Ferskt brød, tørt brød (skorper), «bite size» (kaker)
  • Eksempler på merkevarer Pågen brød, Pågen gifflar, Pågen skorpor, Pågen vanillas
  • Hjemmeside

Klikke her for å lese flere DLF Kaffeprater.

Oversikt over DLFs medlemsbedrifter finner du her.